Γερμανικές εκλογές

Γ. Σαλαβόπουλος: "Το αποτέλεσμα δεν αναμένεται να αλλάξει τη γερμανική ατζέντα"

οι εξαγωγές μας από την έναρξη της κρίσης το 2009 μέχρι τώρα αν και καταγράφουν εν γένει μία αυξητική τάση, ωστόσο στη Γερμανία παρουσιάζουν στασιμότητα και το 2012 ελαφρά κάμψη.

Αυτή την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου διεξάγονται οι γερμανικές εκλογές για την ανάδειξη του νέου κυβερνητικού συνασπισμού στη χώρα, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό έχουν συνδεθεί και με νέες εξελίξεις στο ζήτημα της διαχείρισης της κρίσης χρέους στην Ελλάδα, αλλά και ευρύτερα στις ευρωπαϊκές πολιτικές για την αντιμετώπιση της κρίσης στην ευρωζώνη.

 

Λίγες ημέρες πριν οι Γερμανοί πολίτες βρεθούν στις κάλπες, όλες οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η Άγκελα Μέρκελ και οι Χριστιανοδημοκράτες θα κερδίσουν και πάλι την καγκελαρία, και μάλιστα με άνετη επικράτηση, ωστόσο το "ντέρμπυ" δίνεται για το σχηματισμό του κυβερνητικού συνασπισμού, μετά και την άνοδο τις τελευταίες εβδομάδες των Σοσιαλδημοκρατών του Πέερ Στάινμπρουκ. Με τα ποσοστά Χριστιανοκοινωνιστών, Φιλελευθέρων, Πρασίνων και Αριστεράς να ανεβοκατεβαίνουν από δημοσκόπηση σε δημοσκόπηση, η μεγάλη πλειοψηφία των Γερμανών ζητά ακόμα και τη δημιουργία του "μεγάλου συνασπισμού" μεταξύ των δύο κύριων αντιπάλων, Χριστιανοδημοκρατών και Σοσιαλδημοκρατών.

 

Το EMEAgr συνάντησε την προηγούμενη εβδομάδα στο Βερολίνο, έδρα της γερμανικής κυβέρνησης, τον κύριο Γιάννη Σαλαβόπουλο, Γραμματέα Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Α' στην Πρεσβεία της Ελλάδος στο Βερολίνο και πρόεδρο του Club Οικονομικών και Εμπορικών Συμβούλων στο Βερολίνο, και συζήτησε μαζί του για τη θέση του ελληνικού ζητήματος στην προεκλογική εκστρατεία της Γερμανίας, την εικόνα που έχει διαμορφωθεί για την Ελλάδα στον γερμανικό Τύπο, καθώς και την κατάσταση των ελληνογερμανικών επιχειρηματικών και εμπορικών σχέσεων τα τελευταία χρόνια της κρίσης. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι απόψεις που εκφράζει ο κος. Σαλαβόπουλος στην παρακάτω συνέντευξη αφορούν αυστηρά προσωπικά τον ίδιο και δεν απηχούν τις επίσημες θέσεις της Ελλαδος.

 

EMEAgr: Κύριε Σαλαβόπουλε, ποια είναι η θέση του ελληνικού ζητήματος στην προεκλογική εκστρατεία της Γερμανίας;

 

Γιάννης Σαλαβόπουλος: Είτε το θέλουμε είτε όχι, ως Έλληνες, το ζήτημα της ελληνικής κρίσης χρέους έχει καλύψει ένα μέρος του χρόνου των συζητήσεων των πολιτικών αρχηγών και απασχολεί πολύ τα κόμματα από όλο το φάσμα, ανεξαρτήτως της πολιτικής πλευράς από την οποία προέρχονται. Ίσως δεν ήταν στις προθέσεις των κομμάτων να "ανεβάσουν" αυτό το ζήτημα, ωστόσο προέκυψε και πήρε ίσως μεγαλύτερες διαστάσεις από αυτές που πραγματικά του αναλογεί ως θέμα στην προεκλογική εκστρατεία των κομμάτων.

 

Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς ως προς αυτό: Μπορεί το θέμα του ελληνικού χρέους να αποτελεί ένα αντικειμενικά σημαντικό ζήτημα ευρύτερα, ως θέμα ευρωπαϊκής οικονομικής πολιτικής, που απασχολεί τους Ευρωπαίους εταίρους μας (και ιδίως την Γερμανία, ως το μεγαλύτερο δανειστή), αλλά σαφέστατα δεν είναι το θέμα που θα καθορίσει την εκλογική αναμέτρηση. Θεωρώ ότι του έχει δοθεί πολύ μεγαλύτερη έμφαση από τα ΜΜΕ σε σχέση με την πραγματική βαρύτητά του και έχει υπάρξει μία υπερπροβολή του ως θέμα.

 

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο ντημπαίητ των δύο πολιτικών αρχηγών υπήρξε αναφορά, αλλά αν αναλογιστούμε ότι η συζήτηση κράτησε 1,5 ώρα και το ζήτημα της Ελλάδας απασχόλησε περίπου 10 λεπτά, αντιλαμβανόμαστε ότι δεν δόθηκε τόσο μεγάλη βαρύτητα.

 

Περισσότερο έχουν απασχολήσει τους υποψηφίους άλλα θέματα όπως αυτά της καθημερινότητας, οι σχέσεις με τις ΗΠΑ μετά την υποκλοπή προσωπικών δεδομένων στη Γερμανία καθώς και η κατάσταση στη Συρία.

 

EMEAgr: Ποιες είναι οι θέσεις που παίρνει η κάθε πλευρά έναντι του ελληνικού ζητήματος;

 

Γ. Σαλαβόπουλος: Θα πρέπει να είμαστε ρεαλιστές με την έννοια ότι στις διεθνείς σχέσεις εν γένει και στις διεθνείς οικονομικές σχέσεις ειδικότερα δεν υπάρχουν συναισθήματα. Οι οικονομικές σχέσεις μεταξύ των κρατών δεν διαμορφώνονται με βάση προσωπικά συναισθήματα, αλλά κάθε κράτος επιδιώκει την καλώς εννούμενη καλύτερη εξυπηρέτηση των δικών του συμφερόντων και τέλος υπάρχει πάντα κάποιος συμβιβασμός.

 

Ανεξάρτητα από το ποιος συνασπισμός προκύψει μετά τις εκλογές, θεωρώ ότι δεν θα υπάρξει μεγάλη διαφοροποίηση στην γερμανική ατζέντα. Ως προς το θέμα του ελληνικού χρέους, δεδομένου ότι είναι ένα "φορτισμένο" πολιτικά και κοινωνικά θέμα  στη Γερμανία, ο όποιος συνασπισμός προκύψει, θα είναι παρά πολύ προσεκτικός στην προσέγγιση του θέματος μετά τις εκλογές.

 

Πέραν αυτού ίσως οι Σοσιαλδημοκράτες μιλούν περισσότερο για ανάπτυξη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα δώσουν έμφαση στις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν στην Ελλάδα και στις χώρες οι οποίες βρίσκονται σε πρόγραμμα στήριξης. Αλλά και το CDU το έχει αντιληφθεί αυτό και δεν είναι τυχαίο ότι πριν λίγους μήνες είχε διοργανωθεί στο Βερολίνο με πρωτοβουλία της Καγκελαρίου η ευρωπαϊκή Σύνοδος για την απασχόληση και την ανεργία.

 

Και οι δύο έχουν αντιληφθεί την ανάγκη, πέραν της δημοσιονομικής προσαρμογής και των μεταρρυθμίσεων, λήψης αναπτυξιακών μέτρων, τόνωσης της απασχόλησης και μείωσης της ανεργίας στην Ελλάδα και στις υπόλοιπες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου. Εν τέλει, θεωρώ ότι οι διαφοροποιήσεις μεταξύ των δύο κομμάτων είναι τόσο μικρές ώστε να μην επηρεάσουν την ουσία της ευρωπαϊκής οικονομικής πολιτικής της Γερμανίας.

 

EMEAgr: Ποια είναι η εικόνα της Ελλάδας αυτή την στιγμή στην Γερμανία;

 

Γ. Σαλαβόπουλος: Αυτή είναι μία σημαντική ερώτηση δεδομένου ότι η εικόνα μίας χώρας στο εξωτερικό είναι η πρώτη αντίληψη που έχει κανείς για τη χώρα. Ο δε Τύπος συνεισφέρει στο να δημιουργείται είτε θετικός είτε αρνητικός αντίκτυπος.

 

Δυστυχώς η προσέγγιση της Ελλάδας από τα γερμανικά ΜΜΕ ειδικά στην αρχή της κρίσης ήταν λαϊκίστικη και με τη χρήση στερεοτύπων, παρασύροντας και τις σοβαρές οικονομικές εφημερίδες της χώρας, με αποτέλεσμα να κάνουν μεγάλη "ζημιά" στην εικόνα της Ελλάδας μεταξύ των απλών Γερμανών, η οποία προ της κρίσης ήταν πολύ θετική.

 

Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε κυρίως οι οικονομικές, αλλά ακόμη και οι άλλες εφημερίδες, να έχουν μία πιο προσεκτική προσέγγιση απέναντι στην Ελλάδα.

 

Χρειάζεται ένα rebranding της Ελλάδας, γιατί δυστυχώς έχει πληγεί η εικόνα της λόγω της κατά ένα μεγάλο ποσοστό εσφαλμένης πληροφόρησης των εδώ μέσων ενημέρωσης, των καθοδηγητών της κοινής γνώμης, του πολιτικού και επιχειρηματικού κόσμου για το τι λαμβάνει χώρα στην Ελλάδα. Έχει παρατηρηθεί με έκπληξη σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και έγκυρες εφημερίδες ή δημοσιογράφοι να γράφουν αναλύσεις για επιμέρους ελληνικά θέματα, τα οποία δεν γνωρίζουν σε βάθος, αναφέροντας ανακρίβειες, οι οποίες όμως επηρέαζουν την κοινή γνώμη.

 

Η στερεότυπη προσέγγιση έχει μεγαλύτερο αρνητικό αντίκτυπο στον μέσο Γερμανό πολίτη, αλλά λιγότερο στον επιχειρηματία, και ιδίως σε αυτόν που έχει μία διεθνή παρουσία. Εκεί βρίσκουμε μία μεγαλύτερη κατανόηση.

 

EMEAgr: Ποια είναι η κατάσταση των ελληνογερμανικών εμπορικών και οικονομικών σχέσεων τα τελευταία και πώς έχουν επηρεασθεί από την κρίση;

 

Γ. Σαλαβόπουλος: Οι ελληνογερμανικές οικονομικές και εμπορικές σχέσεις, είναι σε πολύ καλύτερο επίπεδο από ό,τι επικοινωνείται στο ευρύ κοινό και απ’ ότι θεωρεί ο μέσος πολίτης. Η Γερμανία είναι σημαντικότατος οικονομικός και εμπορικός εταίρος της Ελλάδας και μια από τις πρώτες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα. Αξίζει να αναφερθεί, ότι η Γερμανία μόνο με την Ελλάδα και όχι με τις άλλες χώρες που είναι σε πρόγραμμα στήριξης έχει τρία επίπεδα συνεργασίας.

 

Το πρώτο επίπεδο είναι η εταιρική σχέση σε κυβερνητικό επίπεδο. Δεύτερο, η πρωτοβουλία για τη συνεργασία σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης,. και τρίτο επίπεδο είναι τα διάφορα μνημόνια συνεργασίας που έχουν υπογραφεί μεταξύ πολλών συνδέσμων και φορέων του ευρύτερου δημόσιου αλλά και ιδιωτικού τομέα των δύο χωρών.

 

Η θετική πρωτοβουλία της ευρύτερης ελληνογερμανικής συνεργασίας αποτελούν πρώτης τάξεως ευκαρία, επί της οποίας μπορεί να οικοδομηθεί μια στενότερη οικονομική και εμπορική σχέση της Ελλάδας με την ισχυρότερη οικονομία της ΕΕ με στόχο τόσο την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών όσο και κυρίως την αύξηση των γερμανικών επενδύσεων στην Ελλάδα, αλλά και της βελτίωσης της εικόνας και της αξιοπιστίας της Ελλάδας και του ελληνικού επιχειρείν τόσο στη Γερμανία όσο και στην ΕΕ με αφετηρία τη Γερμανία.

 

Ως προς τις εμπορικές σχέσεις, οι εξαγωγές μας από την έναρξη της κρίσης το 2009 μέχρι τώρα αν και καταγράφουν εν γένει μία αυξητική τάση, ωστόσο στη Γερμανία παρουσιάζουν στασιμότητα και το 2012 ελαφρά κάμψη: Κάποιοι επιμέρους κλάδοι σημείωσαν αύξηση, όπως επιμέρους τρόφιμα, αλλά οι ελληνικές εξαγωγές στη Γερμανία συνολικά δεν ακολούθησαν την γενική δυναμική. Μάλιστα η Γερμανία έχασε την πρωτοκαθεδρία από την Ιταλία, όντας όχι πλέον πρώτη αλλά δεύτερη σημαντικότερη αγορά για τα ελληνικά προϊόντα.

 

Ελπίζω ότι στο επόμενο διάστημα, μιας και οι ελληνικές εξαγωγές παρουσιάζουν μία δυναμική εν γένει, να μετουσιωθεί αυτό σε αυξητική τάση και στην γερμανική αγορά, καθώς η Γερμανία παραμένει μία από τις πιο σημαντικές αγορές παγκοσμίως για τα ελληνικά προϊόντα, είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας προϊόντων στην ΕΕ, ενώ θα πρέπει να εκμεταλλευτούν οι ελληνικές επιχειρήσεις το "μομέντουμ" της αύξησης της κατανάλωσης και των εισαγωγών στη Γερμανία, δεδομένου, ότι είναι αυτή τη στιγμή από τις λίγες οικονομίες στην ΕΕ με θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

 

Υπάρχουν δυνατότητες για τις ελληνικές εξωστρεφείς επιχειρήσεις στη Γερμανία και θα μπορούσαν να υπάρξουν πολλές προωθητικές δράσεις και να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στη γερμανική αγορά, δεδομένου ότι παρατηρείται μεν μία "στροφή" των ελληνικών επιχειρήσεων προς τις αναδυόμενες οικονομίες, αλλά δεν θα πρέπει να θεωρεί κανείς τη γερμανική και τις ευρωπαϊκές αγορές δεδομένες για τα ελληνικά προϊόντα. Δεν έχουν "κατακτηθεί" και, παρά την αύξηση της σημαντικότητας των αναδυόμενων, οι αγορές της ΕΕ παραμένουν ακόμα οι πιο σημαντικές για τα ελληνικά προϊόντα. Η Γερμανία είναι μία από τις σημαντικότερες. Εμείς στηρίζουμε, με τα μέσα που διαθέτουμε, κάθε σοβαρή προσπάθεια εξωστρέφειας.

 

Πέραν όμως των διαφόρων επιτυχημένων ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων, οι οποίες ήδη εξάγουν στη Γερμανία, αξίζει να αναφερθούν και παραδείγματα εξωστρεφών ελληνικών εταιρειών, οι οποίες, πάρα την κρίση, έκαναν ένα βήμα παραπάνω και όχι μόνο εξάγουν αλλά προέβησαν και σε επενδύσεις στη Γερμανία. Πρόσφατο επιτυχημένο παράδειγμα είναι αυτό της εταιρείας Coco–mat με δύο νέα καταστήματα σε Βερολίνο και Αμβούργο, η παρουσία της Ιντραλότ από κοινού με γερμανική εταιρεία, έργο που έχει αναλάβει η Intrasoft από την Volkswagen, η δυναμική παρουσία της Sunlight, η παραδοσιακή παρουσία των εταιρειών του ομίλου Βιοχάλκο κα.

 

EMEAgr: Ποια είναι η εικόνα στον τομέα των επενδύσεων; Πώς βλέπουν οι Γερμανοί επενδυτές ή επιχειρηματίες τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας;

 

Γ. Σαλαβόπουλος: Στην Ελλάδα έχουν παρουσία περί τις 150 γερμανικές επιχειρήσεις, οι οποίες απασχολούν περί τους 36.000 εργαζόμενους. Αυτή τη στιγμή αν και υπάρχει κατά καιρούς κάποιο ενδιαφέρον, η αλήθεια είναι, ότι κυριαρχεί ακόμα μεταξύ της γερμανικής επιχειρηματικής κοινότητας κάποια επιφυλακτικότητα για την Ελλάδα.

 

Ωστόσο έχουν υπάρξει κάποιες θετικές ειδήσεις από τον τομέα των γερμανικών επενδύσεων, ακόμα και κατά τη διάρκεια της κρίσης, όπως η ενδυνάμωση της παρουσίας στην Ελλάδα μεγάλων γερμανικών εταιρειών όπως πχ. Henkel, SAP, Boehringer Ingelheim, Deutsche Telekom αλλά και άλλων μικρότερων. Επίσης υπάρχει ενδιαφέρον από το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης σε συνεργασία με ελληνικό όμιλο για την ιδιωτικοποίηση των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων, το οποίο μάλιστα έχει περάσει και στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Επιπλέον υπάρχει πλάνο για την παρουσία στο προσεχές μέλλον των γερμανικών ταμιευτηρίων (Sparkassen) στην ελληνική περιφέρεια, με στόχο να τονώσουν τη ρευστότητα των εκεί μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Αυτές οι επενδύσεις δίνουν ένα θετικό μήνυμα, ώστε να αρθεί η επιφυλακτικότητα και να ακολουθήσουν κι άλλες.

 

Παρά την όποια επιφυλακτικότητα, σταδιακά μειώνεται η ανησυχία και επιστρέφει η εμπιστοσύνη. Χρειάζεται ακόμη χρόνος γιατί οι Γερμανοί είναι γνωστοί για την επιφυλακτικότητα και τον συντηρητισμό τους, άρα δεν είναι οι πρώτοι που έρχονται, όταν η οικονομία βρίσκεται σε μεταβατική φάση.

 

Γενικά από τις συνομιλίες, τις συναντήσεις και τα συνέδρια στα οποία συμμετέχω, οι Γερμανοί επιχειρηματίες λένε "μπράβο" για τα βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Θεωρούν, ωστόσο, ότι πρέπει να γίνουν ακόμη περισσότερα και επιμένουν ότι οι μεταρρυθμίσεις και οι ιδιωτικοποιήσει πρέπει να "τρέξουν" ακόμη πιο γρήγορα.

 

Η συμμετοχή των γερμανικών εταιρειών στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερη και να δώσει ένα μήνυμα εμπιστοσύνης. Οι περισσότερες βρίσκονται ακόμη σε στάση αναμονής και περιμένουν να δουν πιο "απτά" σημάδια σταθεροποίησης. Οι συζητήσεις που γίνονται κάθε φορά για τις εκταμιεύσεις των δόσεων ή για τη βιωσιμότητα του χρέους και το χρηματοδοτικό κενό "φρενάρουν" τις επιθυμίες των γερμανικών επιχειρήσεων για τις όποιες μικρές ή μεγάλες επενδύσεις στην Ελλάδα.

 

EMEAgr: Με ποιον τρόπο το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδος στο Βερολίνο προβάλλει την ελληνική οικονομία και επιχειρηματικότητα στην Γερμανία;

 

Γ. Σαλαβόπουλος: Ο ρόλος μας και αυτό που κάνουμε είναι να αποτελούμε τη "φωνή" των οικονομικών συμφερόντων της Ελλάδας στην Γερμανία, να υποστηρίξουμε τις ελληνικές εξαγωγικές και εξωστρεφείς επιχειρήσεις και να δημιουργήσουμε ένα θετικό κλίμα, βελτιώνοντας την εικόνα της Ελλάδας στους Γερμανούς επενδυτές.

 

Ο αριθμός των αιτημάτων προς το γραφείο μας έχουν υπερτριπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, ενώ σε σχέση με τα χρόνια πριν την κρίση έχουν πενταπλασιαστεί. Υπάρχει πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον ελληνικών εταιρειών να εξάγουν στη γερμανική αγορά από ό,τι στο παρελθόν, ενώ σταδιακά αλλά σταθερά αυξάνεται και το ενδιαφέρον από την πλευρά των γερμανικών επιχειρήσεων.

 

Παρά τη δεδομένη οικονομική στενότητα και την έλλειψη οικονομικών πόρων για προωθητικές δράσεις, έχουμε καταφέρει να διοργανώσουμε ως Γραφείο στοχευμένες εκδηλώσεις, επιχειρηματικές αποστολές και προωθητικές δράσεις με τη συμμετοχή ελληνικών εταιρειών και φορέων, ενώ έχουμε υποστηρίξει και δράσεις άλλων ελληνικών φορέων, αναδεικνύοντας κάθε φορά συγκεκριμένους κλάδους σε Γερμανούς εταίρους και εξειδικευμένο κοινό. Επίσης, συμμετέχουμε ως ομιλητές σε διάφορα συνέδρια, καθώς και σε ανοιχτές συζητήσεις ή κλειστές διμερείς επαφές, προσπαθώντας να προβάλουμε τις θέσεις της Ελλάδας.

 

Έχουμε περάσει από το στάδιο της αρνητικής προσέγγισης στο στάδιο της επιφυλακτικότητας και αναμονής από την πλευρά των γερμανικών επιχειρήσεων και χρειάζεται ένα "κλικ" ακόμα για να φτάσουμε στο στάδιο της θετικής προσέγγισης χωρίς αστερίσκους και στη συνέχεια στη μετουσίωση αυτού σε επιχειρηματική δράση στη χώρα μας.

 

EMEAgr: Μέσα από την εμπειρία και τις σχέσεις που έχετε αναπτύξει, ποιοι πιστεύετε ότι είναι οι τομείς που μπορούν να βγάλουν την Ελλάδα από την κρίση;

 

Γ. Σαλαβόπουλος: Ως χώρα η Ελλάδα, παρότι μικρή, είναι πραγματικά "ευλογημένη". Οι Γερμανοί που είναι αρνητικοί ή έστω επιφυλακτικοί απέναντι στην Ελλάδα είναι κυρίως αυτοί που δεν έχουν επισκεφθεί την Ελλάδα. Όταν επισκεφθούν στην Ελλάδα αποκτούν μία πολύ θετικότερη προσέγγιση απέναντι στη χώρα.

 

Η Ελλάδα μπορεί να εκπλήξει θετικά και το πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα θα είναι πολύ μεγαλύτερο από ό,τι νομίζουμε. Όσον αφορά στους τομείς, σαφώς και οι κλασικοί τομείς, τουρισμός και ναυτιλία, είναι οι τομείς "αιχμής" της Ελλάδος, ωστόσο θεωρώ ότι σταδιακά αυξάνεται η σημασία των κλάδων της ενέργειας και της υψηλής τεχνολογίας, οι οποίοι θα παίξουν πιο σημαντικό ρόλο στο μέλλον, αλλά και ο κλάδος της βιομηχανίας τροφίμων.

 

Ειδικά στον κλάδο της υψηλής τεχνολογίας, η Ελλάδα έχει να επιδείξει πολλές και επιτυχημένες εξωστρεφείς επιχειρήσεις ενώ διαθέτει και υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό στον κλάδο. Η Ελλάδα σίγουρα θα πρέπει να επενδύσει πολύ περισσότερο στην υψηλή τεχνολογία και στην καινοτομία.

 

EMEAgr: Ποια είναι η θέση του "οικοσυστήματος" της νέας επιχειρηματικότητας στη Γερμανία και ειδικότερα στο Βερολίνο και τι παράδειγμα μπορεί να πάρει η Ελλάδα από αυτό;

 

Γ. Σαλαβόπουλος: Έχει διαπιστωθεί τα τελευταία χρόνια ότι το Βερολίνο προσελκύει ένα αρκετά μεγάλο αριθμό νεοφυών επιχειρήσεων από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, δημιουργώντας ένα φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον. Αυτό έχει επιτευχθεί μέσα από φιλικές πολιτικές clusters σε εξειδικευμένους τομείς με το κράτος αρωγό και όχι εμπόδιο στην επιχειρηματικότητα.

 

Η Ελλάδα μπορεί να πάρει παράδειγμα από αυτό το μοντέλο φιλικότητας προς το επιχειρείν, δεδομένου ότι διαθέτει τόσο την επιχειρηματικότητα - δημιουργικότητα όσο και το υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό. Δεν είναι τυχαίο, ότι έχω συναντήσει startups Ελλήνων στο Βερολίνο. Το κράτος δεν θα πρέπει να είναι εμπόδιο αλλά αρωγός σε κάθε υγιή πρωτοβουλία επιχειρηματικότητας και εξωστρέφειας.

 

Συγκεκριμένα, τα Γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων, που είναι σημαντικοί και μοναδικοί εκπρόσωποι της οικονομικής και εμπορικής διπλωματίας της Ελλάδας στο εξωτερικό, και μια από τις ελάχιστες υπηρεσίες του δημοσίου με πιστοποιητικό ποιότητας ISO και υψηλό βαθμό ικανοποίησης τω ελληνικών επιχειρήσεων, αποτελούν ήδη ένα σημαντικό εργαλείο υποβοήθησης και υποστήριξης της εξωστρέφειας, της επιχειρηματικότητας, της καινοτομίας. Θα μπορούσαν να συνεισφέρουν και σε επίπεδο συνεργασιών μεταξύ κράτους και ιδιωτικού τομέα.

 

Στο πλαίσιο της συζήτησης για τη δομή του νέου φορέα εξωστρέφειας στην Ελλάδα, έχει επισημανθεί από πολλές πλευρές από τον κλάδο μας, αλλά και από την επιχειρηματική κοινότητα, η αναγκαιότητα ενός κεντρικού ρόλου του εξειδικευμένου κλάδου Οικονομικών και Εμπορικών Ακολούθων, αλλά παραμένοντας στις δομές του Υπουργείου Εξωτερικών με ανατροφόδοτηση του με νέα στελέχη, τα περισσότερα εκ των οποίων έχει νόημα να υπηρετούν στο εξωτερικό, όπου είναι ο φυσικός χώρος εργασίας τους και προώθησης των ελληνικών οικονομικών συμφερόντων αλλά και κάποιους εξ αυτών σε διευθυντικές θέσεις στην κεντρική υπηρεσία, ώστε να εξυπηρετείται καλύτερα και αποτελεσματικότερα ο συντονισμός μεταξύ κεντρικής υπηρεσίας και Γραφείων ΟΕΥ.

 

EMEAgr: Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθούμε στο Σύλλογο Οικονομικών και Εμπορικών Ακολούθων στο Βερολίνο, στην προεδρία του οποίου έχετε αναδειχθεί μέσω της θεσμικής σας ιδιότητας. Ποιες είναι οι δράσεις αυτού του club και πώς σας έχει βοηθήσει στο έργο της ανοικοδόμησης των ελληνογερμανικών σχέσεων;

 

Γ. Σαλαβόπουλος: Το club είναι ένας σύλλογος Οικονομικών Διπλωματών στο Βερολίνο με ιστορία 50 περίπου χρόνια. Συμμετέχουν μόνο οι πρεσβείες και τα μέλη των διπλωματικών αποστολών που είναι διαπιστευμένοι στην Γερμανία, και κυρίως οι οικονομικοί και εμπορικοί διπλωμάτες. Έχει σήμερα πάνω από 100 μέλη.

 

Είναι χαρά και τιμή μου ως Έλληνας Οικονομικός και Εμπορικός Ακόλουθος στη Γερμανία να ηγούμαι κατόπιν δύο διαδοχικών εκλογών εδώ και πάνω από τρία ενός Συλλόγου με συναδέλφους από τόσο πολλές διπλωματικές αντιπροσωπείες, οι οποίοι μου έχουν δείξει την εμπιστοσύνη τους.

 

Παρότι πάντοτε ήταν ένας σοβαρός συνομιλητής των υπουργείων, των κρατιδίων, των ινστιτούτων και των επιχειρήσεων, τα τελευταία χρόνια έχουμε καταφέρει να εντατικοποιήσουμε την παρουσία μας και να αυξήσουμε το κύρος και την επιρροή του.

 

Με έχει βοηθήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό, δεδομένου ότι μέσω αυτής της ιδιότητας ανοίγουν "πόρτες" που διαφορετικά δεν θα άνοιγαν και με αυτό τον τρόπο χαίρομαι που έχω καταφέρει να βοηθήσω περισσότερο και την πρεσβεία και τη χώρα μου.

 

Γίνεται επίσης πιο εύκολο να περάσω κάποια θετικά μηνύματα για την Ελλάδα, καθώς είναι πιο "ευήκοα" τα "ώτα", είναι πιο δεκτικοί να ακούσουν και αυξάνεται η εμπιστοσύνη και η αξιοπιστία τόσο η δική μας όσο και της χώρας.

 

Τέτοια εργαλεία βοηθούν και πρέπει να χρησιμοποιούνται και να αξιοποιούνται. Είμαι πάντοτε υπέρ του να βρίσκονται Έλληνες σε σημαντικές θέσεις σε διεθνείς οργανισμούς και σε μικρότερα πολυεθνικά σχήματα, δεδομένου ότι κάθε ελληνική "φωνή" σε τέτοιου είδους σχήματα εν τέλει αποφέρει θετικά αποτελέσματα για την Ελλάδα.

 

Πηγη: emea.gr

Write a comment

Comments: 0